juli

vi dygnar juni till juli.
det är sista kvällen i borlänge och vi dissaar rihanna, dansaar vid minsta scenen och letar efter killarna i coffebar. festivalen är över och vi ska köra midsommarlekar utanför vår stuga. vi klär oss fult men säkert och tar med tre ägg från kylskåpet, tre krossade ägg eftersom f sätter sig på dom i min säng, klockan är tre på morgonen och jag ramlar ihop på golvet av ett skrattanfall.
jag ser ut som en biodlare säger dom och vi kör gotländskfylla på en daggig äng intill en sjö. jag klarar knappt två varv innan jag faller ihop. vi har varit vakna i 18 timmar och dansat lyssnat dansat sett himlen mörkna och ljusna igen och sagt farväl peace änd löv och jag snurrar tills huvudet bankar. vi skrattar ramlar snurrar faller, bestämmer oss för at hålla oss vakna, börjar vandra, klättrar på höbalar och åker kundvagn längs med bondgårdar och soluppgången. vi ligger i gräset och hittar en död räv, räknar ner tills coop öppnar och jag mår illa. vi åker kundvagnen hem och säger adjö till den, jag lägger mig på varm asfalt och tar av mig min mössa halsduk vita regnkappa.
jag sover hela vägen hem, somnar i väns soffa och i min säng hemma. sover i fyra timmar och är arg ledsen tom. allt blir fel och jag sitter på balkongen när lägenheten sover, blinkar och stirrar upp i himlen. nästa dag sover jag till klockan ett.
 
-
jag låter en vecka gå åt ingenting innan jag åker jag till gotland. vi badar i havet första kvällen och det är så vackert för solen står lågt och vattnet är klart, det är långgrunt och jag kan se vågornas avbildningar i sanden under mina fötter. kanske var det någonting som kändes innanför bröstkorgen den veckan men det här är en offentlig plats och jag vågar inte skriva mer än så. dessutom finns ingenting av det kvar nu.
 
-
vi kommer hem en lördag och på kvällen kommer fina vännen. min lägenhet är tom och vi går ut och äter, promenerar på ett ljummet södermalm och planerar, pratar och jag tycker om dig.
sover hemma i tomma lägenheten en natt till med en annan fin vän. vi skrattar och tar igen, kan jag väl säga lite sådär checkt. i min 120 säng sover jag innerst men efter vi sagt godnatt pratar vi länge i skenet från min blommiga ljusslinga.
på måndagen träffar jag f, vi äter jordgubbar i gräset och vandrar runt. i bofilsbåge bestäms det att vi åker till gotland på söndagen, vi är glada och somriga och jag mår så himla bra.
vi är på mitt land och sover i min lilla stuga på nio kvadratmeter. det är tredje natten jag sover där. på fredagen går vi till kroksjön och åker ut med en båt utan åror. vi har medvind och molnen ser ut som atombomber. 
 
 
-
söndag ett år efter attentatet i grannlandet åker vi till gotland. vi badar i marmorbrottet och är uppe sent. vi är fyra fem stycken och cyklar på rostiga cyklar utan växel. jag tycker om denna ö och jag är sämst på rappakalja.
 
-
på landet igen, läser böcker i hängmattan och går i min ensamhet och tar ett dopp i sjön. ytan är blank och himlen ljus med spröda moln. vi åker till kramfors och jag äter enorma hallon direkt från busken och ritar en hipsterkille på min handled. det är fullmåne och himlen är rosa. jag pratar i telefon och är ute länge.
 
-
det blir augusti och jag åker buss i en evighet till ett stockholm och en festival och till ett slutet av sommarlovet. och mot en höst jag inte vet någonting om.
 

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Fy vad fint du skriver!
Sv: Ja, att ha sett Patti Smith är en overklig känsla. Hon är otrolig. Hur var stockholm music and arts? Önskar jag hade haft tid och pengar att ta mig dit. Verkade mysigt på något sätt.

2012-08-06 @ 19:10:26
URL: http://barfotajuni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0